Skip to main content

Obowiązki pracodawców i innych organizatorów

w zakresie działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub związanej z opieką nad nimi (dalej jako: działalność z dziećmi)
1) Obowiązek weryfikacji niekaralności
2) Obowiązek wprowadzenia standardów ochrony małoletnich (w wersji zupełnej i skróconej), dokonywania ich oceny oraz upublicznienia ich treści

I. WERYFIKACJANIE KARALNOŚCI

Obowiązek wstępny
Założenie konta użytkownika instytucjonalnego na stronie Rejestru z dostępem ograniczonym prowadzonego pod adresem: https://rps.ms.gov.pl/pl-PL/Public#/register
Każdorazowe obowiązki przed nawiązaniem stosunku pracy lub przed dopuszczeniem danej osoby do działalności z dziećmi
1. Sprawdzenie danej osoby w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym i udokumentowanie tego faktu:
1.1. Sprawdzenie dwóch baz danych w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym prowadzonego pod adresem www.rps.ms.gov.pl, tj.
b. Rejestru z dostępem ograniczonym,
c. Rejestru Państwowej Komisji (pełna nazwa: Rejestr osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15, wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze).
1.2. Informacje z ww. dwóch baz danych pracodawca/inny organizator utrwala w formie wydruków i załącza do akt osobowych pracownika albo dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do działalności z dziećmi.
2. Wymaganie od osoby, która ma być dopuszczona do działalności z dziećmi przedłożenia określonych informacji i złożenia określonych oświadczeń oraz załączenie ich do akt osobowych pracownika albo dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do działalności z dziećmi:
2.1. przedłożenia informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego;
2.2. jeśli ta osoba posiada obywatelstwo innego państwa niż Rzeczpospolita Polska, przedkłada również informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.

Jeżeli prawo danego państwa nie przewiduje wydawania informacji do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, przedkłada się informację z rejestru karnego tego państwa.

W przypadku gdy prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja nie przewiduje jej sporządzenia lub w danym państwie nie prowadzi się rejestru karnego, osoba ta składa pracodawcy lub innemu organizatorowi (pod rygorem odpowiedzialności karnej) oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie była prawomocnie skazana w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściła się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma
obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi

2.3. złożenia oświadczenia (pod pod rygorem odpowiedzialności karnej) o państwie lub państwach, w których zamieszkiwała w ciągu ostatnich 20 lat,  innych niż Rzeczpospolita Polska i państwo obywatelstwa oraz przedłożenia informacji z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.

Jeżeli prawo danego państwa nie przewiduje wydawania informacji do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, przedkłada się informację z rejestru karnego tego państwa.

W przypadku gdy prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja nie przewiduje jej sporządzenia lub w danym państwie nie prowadzi się rejestru karnego, osoba ta składa pracodawcy lub innemu organizatorowi (pod rygorem odpowiedzialności karnej) oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie była prawomocnie skazana w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściła się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania
wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi Informacje i oświadczenia, o których mowa w pkt 2.1. – 2.3., pracodawca lub inny organizator załącza do akt osobowych pracownika albo dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do takiej działalności.

3. Kontrola obowiązków
3.1. Organy sprawujące kontrolę: wójt, burmistrz, prezydent miasta, starosta oraz marszałek województwa, organ prowadzący jednostkę systemu oświaty lub organ sprawujący nadzór pedagogiczny nad taką jednostką, organ zarządzający lub nadzorujący inną placówkę lub prowadzenie działalności z dziećmi, Państwowa Inspekcja Pracy, Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia – w zakresie swoich właściwości rzeczowych i miejscowych.
3.2. Kontrolujący w ramach kontroli jest uprawniony do:
3.2.1. wstępu wraz z niezbędnym sprzętem na teren kontrolowanego podmiotu w godzinach od 8 do 18;
3.2.2. żądania pisemnych lub ustnych informacji niezbędnych dla przeprowadzenia kontroli;
3.2.3. żądania okazania dokumentów i udostępnienia wszelkich danych mających związek z zakresem kontroli.
3.3. Jeżeli w wyniku kontroli zostanie stwierdzone naruszenie przez kontrolowany podmiot przepisów lub występuje uzasadnione podejrzenie, że takie naruszenie mogło nastąpić, niezależnie od przekazania zaleceń podmiotowi kontrolowanemu, podmioty uprawnione do kontroli niezwłocznie powiadamiają Policję lub prokuratora.

4. Sankcje
4.1. Kto dopuszcza do pracy lub do innej działalności z dziećmi osoby bez uzyskania informacji czy dane osoby są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze Państwowej Komisji, a także ten kto dopuszcza do pracy lub do innej działalności z dziećmi osobę mimo świadomości, że dane tej osoby widnieją w ww. rejestrach podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny nie niższej niż 1000 zł.
→ Takim samym karom podlega również osoba podejmująca pracę lub inną działalność z dziećmi bez przedłożenia ww. informacji i oświadczeń o niekaralności.
4.2. Kto dopuszcza do pracy lub do innej działalności z dziećmi osobę wiedząc, że osoba ta ma obowiązek stosowania się do orzeczonego
przez sąd zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, leczeniem małoletnich lub z opieką nad nimi, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.

4.3. Kto bez uprawnienia uzyskuje z Rejestru z dostępem ograniczonym informację o osobie, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

SOM

1. Wprowadzenie standardów ochrony małoletnich (SOM) w wersji zupełnej oraz skróconej dla małoletnich
1.1. Podmioty zobowiązane do wprowadzenia SOM
1.1.1. instytucje/placówki;
1.1.2. organizatorów działalności dla małoletnich;
1.1.3. podmioty hotelarskie i turystyczne.
1.2. Zakres SOM – katalog otwarty, uwzględniający charakter i rodzaj placówki lub działalności:
1.2.1. zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem, w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich;
1.2.2. zasady i procedurę podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego;
1.2.3. procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz w przypadku instytucji, które posiadają takie uprawnienia, osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury Niebieskiej Karty;
1.2.4. zasady przeglądu i aktualizacji standardów;
1.2.5. zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu do stosowania standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności;
1.2.6. zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania;
1.2.7. osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia;
1.2.8. sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego. Instytucje/placówki oraz organizatorzy działalności dla małoletnich mają obowiązek określić także:
1.2.9. wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone;
1.2.10. zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet;
1.2.11. procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie;
1.2.12. zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.
1.2.13. W standardach uwzględnia się sytuację dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
1.3. Zakres SOM – podmioty hotelarskie i turystyczne wprowadzają SOM w zakresie niezbędnym do zapewnienia ochrony małoletnich. W SOM, w sposób dostosowany do charakteru i rodzaju prowadzonych usług, określają w szczególności (katalog otwarty):
1.3.1. zasady zapewniające bezpieczne relacje między personelem podmiotu a małoletnim, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich;
1.3.2. zasady i procedury identyfikacji małoletniego przebywającego w obiekcie hotelarskim i jego relacji w stosunku do osoby dorosłej, z którą przebywa w tym obiekcie;
1.3.3. zasady i procedury reagowania w przypadku uzasadnionego przypuszczenia, że dobro małoletniego znajdującego się na terenie obiektu hotelarskiego lub korzystającego z usług turystycznych jest zagrożone;
1.3.4. procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego oraz zawiadamianie sądu opiekuńczego;
1.3.5. zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu podmiotu do stosowania standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności.
1.3.6. W standardach uwzględnia się sytuację dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
1.4. Dobre praktyki – inne kwestie, które dobrze uregulować w SOM:
1.4.1. Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci.
2. Dokonywanie oceny standardów co najmniej raz na dwa lata w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami.
Wnioski z przeprowadzonej oceny należy pisemnie udokumentować.
3. Udostępnienie standardów na swojej stronie internetowej oraz wywieszenie ich w widocznym miejscu w swoim lokalu, w wersji zupełnej oraz skróconej, przeznaczonej dla małoletnich. Wersja skrócona zawiera informacje istotne dla małoletnich.
4. Sankcje za brak wprowadzenia SOM
Kto, będąc obowiązanym do wprowadzenia standardów ochrony małoletnich nie wykonuje tego obowiązku, podlega karze grzywny do 250 zł albo karze nagany.
W razie ponownego stwierdzenia niewykonania obowiązku wprowadzenia standardów ochrony małoletnich, sprawca, podlega karze grzywny nie niższej niż 1000 zł.